Učitelé se věnovali badatelské výuce

10. červen 2020

Především pro pedagogy přírodních věd byla v Opavě realizována aktivita s názvem Badatelsky orientovaná výuka,  a to ve spolupráci s Chaloupky o. p. s. Aktivita měla formu jednodenního zážitkového semináře, který byl rozdělen do dvou bloků – teoretického a praktického ve venkovním prostoru areálu školy. Účastníci měli možnost se zdokonalit v badatelské metodě, kterou je možné uplatnit v jakémkoliv prostředí i předmětu.

V teoretické části se diskutovalo např. o:

  • roli pedagoga a žáka
  • úrovních a druzích badatelského učení (otevřené, nasměrované, strukturované, potvrzující)
  • pyramida – metoda k definici výzkumné otázky
  • miss koncept
  • způsobech dělení dětí do týmů
  • metoda transektu

a další ….

V praktické části pak byli pedagogové rozděleni do 4 skupin. Každá skupina si nejprve vytvořila badatelskou otázku a následnou hypotézu:

  1. OTÁZKA: Kolika druhům živočichů poskytne úkryt strom nebo keř v zahradě? HYPOTÉZA: Čím větší strom nebo keř, tím více druhů živočichů.
  2. OTÁZKA: Jak musí vypadat list, aby udržel kapku vody? HYPOTÉZA: Musí být hustý a chlupatý.
  3. OTÁZKA: Je efektivnější pracovat s kolečkem nebo s kýblem? HYPOTÉZA: Kolečko je efektivnější.
  4. OTÁZKA: Jak jsou propustná různá podloží v zahradě? HYPOTÉZA: Písek bude nejpropustnější.

Následovalo bádání v praxi, v areálu školní zahrady, a pak prezentace jednotlivých týmů s diskusí všech zúčastněných.

Na závěr semináře si účastníci definovali výhody a nevýhody badatelského učení.

Další odkazy: HURÁ Z LAVIC!, Chalouky o.p.s., www.moderniskola.eu, Eduard Štorch – moderní farma (ke stažení na netu).